Monday, September 24, 2007

Hari-hari yang Berlalu

:-) aku sekarang ni sibuk menghabiskan hari-hari ku di makmal komputer...aku dah angkut semua buku2 dan lembaran2 kerja dari meja aku di bilik guru...berkampung di makmal je..senang..apa2 hal..tak susah2 nak berlari2 ke makmal....n aku leh wat kerja dengan tenang tanpa ada gangguan. :-) hahahah....Hmm...citer apa ari ni?...cita Nurin?...hmm...kenapa?..sebab ibu-bapa nya bakal di dakwa atas kecuaian?....hmm... betul ke tidak?....tapi kalo kita gunakan konsep perkembangan moral Lawrence Kohlberg, kita berada di tahap 3 (post-conventional) fasa 5, dimana kontrak sosial kita sebagai ahli dalam masyarakat, di mana, setiap kesalahan mesti diadili, walaupun wujud ketidakadilan(kecuali ketidakadilan yang lebih byk keburukan dari kebaikan) ,dalam konsep kes ini ibu-bapa Nurin dah mengalami peristiwa paling dahsyat, kematian Nurin, tetapi mereka mesti dihukum sekiranya didapati bersalah atas kesalahan cuai...hmm...bukan kes dera je kan... :-Anyway, ibu-bapa Nurin bersedia utk disiasat....semoga berjaya hendaknya....sudah terlalu banyak kes yg berlaku...selagi tak kena batang hidung sendiri, kita tidak akan terasa bahangnya....sudah berapa ramai kanak2 yang menjadi mangsa kerana berjalan seorang diri....sama ada ke kedai, pasar malam, sekolah, rumah nenek, rumah rakan dan sebagainya..mereka berseorangan. Hmm...bila lagi masyarakat kita akan benar2 sedar?....(aku nak masukkan gambar, tapi hampeh sebab susah sangat...apala, semua nak kena block ke?...)

No comments: