Sunday, July 29, 2007

Aku Seorang Guru

Dalam beberapa minggu ni heboh dengan isu-isu gur..Guru tampar murid, guru belasah murid, guru rendam murid, guru cabul murid, guru rotan murid, guru buang murid dan entah apa2 lagi..:-) Sebagai rakyat biasa aku kesian dengan golongan guru...ada seorang rakan yang mengajar di kulai, johor, bercerita kepada aku, ketika negara heboh dengan kisah guru rendam murid dan guru rotan murid, dia turut terkena tempiasnya...itupun dari kalangan guru jugak....betapa di kalangan guru besar pun masih ada lagi yang bersikap kenegerian. GB sekolah dia bleh plak bagitau yg orang sarawak ni garang n ganas....setahu aku baru berapa kes saja yang melibatkan guru d srawak. Itupun di selesaikan secara baik....tapi, kes2 yang di semenanjung ni lagi teruk...lagi banyak...tak pulak dia tengok...hmm..kesian kawan aku tu...syukurla aku dapat GB yg ok.
Apa nak jadi zaman ni?..guru tidak lagi dihormati..kalo mak bapak dah tak hormat guru, murid nya lagi lah...Dan syukur sekali lagi kepada Allah, aku ditempatkan di sekolah yang mak bapaknya x terlalu extreme sangat seperti sesetengah mak bapak...kalo setakat rotan n denda takde la yang datang mengamuk kat sekolah.
Hmm...harapan aku semoga profesion keguruan akan dapat dimartabatkan sepertimana yang terdapat di dalam Pelan Induk Pendidikan Negara. Wassalam

2 comments:

sif said...

btol tu..aku pun baru jerk merotan budak....lariiikkkkkkk

Aman said...

yo... bro aku org johor .. mengajar kat perak... sk hang ada pasukan ragbi bawah 12 tak